Lato coraz bliżej. 16.06
Witajcie. Dziś we wtorkowy poranek kolejna porcja nowości.
Praca plastyczna pt. „Kolorowe lato” – swobodne malowanie 10 palcami
Przygotuj arkusz szarego papieru (na przykład w ogrodzie) i gęstą farbę w miseczkach takiej wielkości, aby dziecko mogło zanurzyć palce, a nawet całą dłoń. Bawiąc się farbą dziecko pokonuje lęk przed pobrudzeniem się, przezwycięża niechęć do malowania. Radosne żółte, intensywne pomarańcze, głębokie czerwienie, wyciszające zielenie i orzeźwiające błękity to barwy, które dominują na naszych zdjęciach i wspomnieniach lata. Niech dziecko namaluje co tylko chce, pozwól mu na rozbudzenie swojej wyobraźni.
Lato – łączenie cech. Naciśnij strat, na białym polu pojawi się znak zapytania, naciśnij
z prawej strony odpowiedni kolor obrazka.
z prawej strony odpowiedni kolor obrazka.
Żeby przyszło lato – słuchanie
wiersza, rozmowa kierowana
w oparciu o treść wiersza.
Dziś będziemy trochę czarować i rymować. Najpierw posłuchajcie uważnie wiersza. Będzie tam ktoś, kto chciał być czarownicą. Rodzic czyta wiersz Zofii Beszczyńskiej „Żeby przyszło lato”.
Jak myślicie, dlaczego bohaterka tego wiersza chciała być czarownicą?
Jakie stworzenia miały ją zamienić w tę czarownicę?
A na co wy najbardziej czekacie latem?
Czym zajmuje się Pani Lato?
Dziś będziemy trochę czarować i rymować. Najpierw posłuchajcie uważnie wiersza. Będzie tam ktoś, kto chciał być czarownicą. Rodzic czyta wiersz Zofii Beszczyńskiej „Żeby przyszło lato”.
Jak myślicie, dlaczego bohaterka tego wiersza chciała być czarownicą?
Jakie stworzenia miały ją zamienić w tę czarownicę?
A na co wy najbardziej czekacie latem?
Czym zajmuje się Pani Lato?
Żeby przyszło lato -Zofia Beszczyńska
Tyle już dni czekam na to żeby znów przyszło latożeby latać jak ptak żeby poczuć wiśni smakczary mary hej dżdżownice zróbcie ze mnie czarownicę!czary mary hej ropuchy żeby się mnie każdy słuchał!nie wiem co bym dała za to żeby już przyszło lato
(Źródło: „Paweł i Gaweł i inne opowieści”,
Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka,
Poznań 2007, s. 13)
Latem czujemy, że rymujemy. Czy w tym zdaniu wystąpił rym? Jakie słowa się rymowały? (czujemy – rymujemy). Czyli rym jest wtedy, gdy dwa słowa brzmią bardzo podobnie. Słowa te muszą mieć podobne zakończenie. A jakie rymy wystąpiły w wierszu? Spróbujcie wstawić odpowiednie słowo, które utworzy rym: Tyle już dni czekam na to, żeby znów przyszło… (lato) itd.
Po dopełnieniu kolejnych wersów odpowiednimi rymami dzieci przechodzą do następnego zadania. Każde dziecko losuje jeden obrazek. Trzeba wyodrębnić te obrazki, które najbardziej pasują do lata i wakacji. Osoby, które mają odpowiednie ilustracje, kładą je przy sylwecie Pani Lato i uzasadniają swój wybór. Pani Lato razem z przedszkolakami ustala właściwe nazwy: lody, sandały, błyskawica, klapki, malina, kłosy, góra, jagoda. Chodzi o to, żeby wyłonić taką nazwę, która stworzy rym. Na przykład, jeśli dzieci mają obrazek pokazujący burzę, to trzeba naprowadzić je na nazwę „błyskawica”. Dzieci, którym zostały obrazki, także ustalą, co na nich widać. Trzeba będzie dobrać obrazki w rymujące się pary. Do wspomnianej już „błyskawicy” będzie pasowała „rękawica” (lody – schody, sandały – migdały, klapki – czapki, malina – cytryna, kłosy – włosy, góra – kura, jagoda – komoda). Pozostaną jeszcze cztery obrazki (niepasujące do lata): sanki – szklanki, pisanka – skakanka.
Przeganiamy chmury – ćwiczenia ramion. Maluchy ustawiają się w rozsypce. Na hasło:
słońce za chmurami kreślą kolejno: prawą/lewą ręką/obiema jednocześnie duże koła; na
hasło: słońce wykonują obrót z szeroko rozstawionymi ramionami.
R. włącza kolejno fragmenty utworów. Dzieci po wysłuchaniu każdego fragmentu starają się odgadnąć, z jaką porą roku jest on związany i wykonują krótkie improwizacje taneczne z kolorowymi chustami. Możecie użyć kolorowych apaszek mamy.
Jesień - https://www.youtube.com/watch?v=MR9XZQG7F-4
Zima - https://www.youtube.com/watch?v=u3ATvVg_2Rs
Wiosna - https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Lato - https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs
Jesteśmy do Państwa dyspozycji pod e-mailem biedronkiszprotawa@gmail.com oraz pod numerem 511012416
Pozdrawiam
Jolanta Petluszewska











Komentarze
Prześlij komentarz