ZACZYNAMY ZDALNE NAUCZANIE.29.03.2021r.
Poniedziałek:29.03.2021r.
Temat: Wielkanocne
zwyczaje.
Cele:
·
-przybliżenie tradycji Świąt Wielkanocnych
·
-doskonalenie umiejętności odgrywania ról,
interpretowania tekstu ruchem, gestem, mimiką i intonacją
· - rozwijanie słownictwa związanego z omawianym
tematem
· - stworzenie radosnego nastroju.
Pomoce: tekst opowiadania Agnieszki Galicy ,,Bajeczka
wielkanocna", żółta chustka,
wydmuszka, jajka zdobione na różne sposoby (np. drapanki, kraszanki, pisanki,
jajka ażurowe), jajka ugotowane na twardo, łyżki,
Przebieg zajęć: Rodzic prezentuje opowiadanie.(czyta
dziecku)
,,Bajeczka wielkanocna ”
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki
wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze
chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już
musimy wstawać?
A słońce suszyło im
futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że musicie być pierwsze,
bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek,
Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk!
I przygrzewało mocno. – Stuk, stuk! – zastukało coś w środku
jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i
przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero
byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się
rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe
pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Co się stało, co
się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy. – Już czas, Wielkanoc za pasem –
odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?
Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze
kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? –
popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? –
szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
I wtedy Słońce
przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi. – To już
święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich
promykami, nucąc taką piosenkę: – W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem
baranek, a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc
miny słodkie, już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach, kiedy będzie
Wielkanoc, wierzbę pytają.
Agnieszka
Galica
2. Zabawa inscenizacyjna do opowiadania.
Rodzic czyta jeszcze raz opowiadanie a dziecko wciela się w
rolę – naśladując występujące postacie w opowiadaniu ruchem . Inscenizują treść
opowiadania. Wierzby szumią gałązkami, Słońce z szyfonową żółtą chustką i z
dzwoneczkiem chodzi pomiędzy wierzbowymi Kotkami, Kurczaczkiem, Zajączkiem i Barankiem i improwizuje rozmowy inspirowane
tekstem. Dziecko odgrywa role postaci z wielkanocnej bajki mimiką, gestem,
ruchem i intonacją.
3. Zabawa relaksacyjna „Czy słychać kurczaczka?”.
Dziecko nasłuchuje
odgłosy z jajka.(wydmuszki) Rodzic wyjaśnia, że jest to pusta skorupka jajka,
nazywana wydmuszką. Takie wydmuszki maluje się i ozdabia w różny sposób z
okazji Świąt Wielkanocnych.
4. Oglądanie jajek zdobionych różnymi sposobami – drapanek,
kraszanek, pisanek, jajek ażurowych i innych. Porównywanie ich wyglądu i
wypowiadanie się na jego temat.
5. Wielkanocne
zabawy. Rodzic zaprasza dziecko do różnych gier i zabaw zręcznościowych. Dzieci
sprawdzają, które jajko (ugotowane na twardo, surowe) potoczy się dalej po
stole, rywalizują w biegu z jajkiem na łyżce i w obieraniu jajek ze skorupki na
czas.
Urszula Kozak
Komentarze
Prześlij komentarz