Temat: Codzienne czynności.
Temat: Codzienne
czynności.
Obszar z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 5, 12, 16
Cele:
-dostrzeganie i określanie związków przyczynowo -skutkowych;
- wprowadzenie pojęć:
dzień i noc oraz rano, południe, wieczór ;
-podejmowanie próby ilustrowania ruchem codziennych
czynności ;
- doskonalenie umiejętności tworzenia prostych opowiadań
według podanych reguł z zachowaniem kolejności wydarzeń;
Pomoce: teksty zagadek, tekst wiersza Doroty Gellner Dzień i noc,
sylwety słońca i księżyca, duża plansza przedstawiająca dowolny krajobraz,
granatowy szyfonowy materiał, obrazki przedstawiające scenki z dnia codziennego
(po jednym w scenerii nocnej i dziennej dla dziecka).
Przebieg zajęć:
1.
Rozwiązywanie zagadek.
Ciemnym płaszczem świat przykrywa,
na
jej płaszczu gwiazd tysiące,
a w kieszeniach sny ukrywa
– zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)
Po nocy rankiem
nas wita,
w południe
słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa.
(dzień)
2.Rodzic umieszcza dużą planszę przedstawiającą krajobraz(na
stole, albo przykleja do szafki-za pomocą taśmy). Następnie pokazuje sylwety
słońca i księżyca. Dziecko odczytuje ich symboliczne znaczenie: słońce – dzień,
księżyc – noc.
3. Rodzic czyta
wiersz Dzień i noc. Jednocześnie manipuluje sylwetami słońca i księżyca, aby zilustrować
treść utworu.
,,Dzień i noc’’
Dzień to godzin ilość spora
– trwa od rana do
wieczora.
Od wieczora zaś do
rana rządzi noc
– w sto gwiazd ubrana.
(Rodzic trzyma
sylwetę słońca w dolnym rogu planszy. Podnosi powoli sylwetę zgodnie z treścią
wiersza, pokazując dziecku wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do
zmierzchu).
Rano wszyscy wstają z łóżek,
lewą albo prawą nogą,
choć niektóre
straszne śpiochy do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co?
Obiadek!
Dwa obiadki je
łakomczuch, pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu –
podwieczorek można zjeść,
lecz niekoniecznie, a
wieczorem co?
Kolację! I czas iść do łóżka grzecznie.
(Rodzic zasłania planszę granatowym
półprzezroczystym materiałem i manipuluje sylwetą księżyca zgodnie z treścią
wiersza).
W nocy jeść już nie
należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży, a noc wkoło sny rozkłada.
(Rodzic odsłania planszę i znowu trzyma
sylwetę słońca w dolnym rogu planszy).
Gdy po nocy świt zaświta,
słońce wzejdzie i
dzień wstanie,
znowu z łóżek
wyskoczymy
i będziemy jeść
śniadanie.
Dorota Gellner
4. Rodzic utrwala z
dzieckiem nazwy pór dnia. Trzyma w odpowiednim miejscu nad horyzontem
sylwetę słońca lub księżyca i pyta dziecko: Jaka jest teraz na obrazku pora
dnia?.
5. Oglądanie obrazków przedstawiających
sytuacje dnia codziennego – część z nich jest w scenerii nocnej, a część –
w dziennej. Dzieci omawiają obrazki, opisując różnice i podobieństwa, a
następnie przyporządkowują sylwety słońca lub księżyca odpowiednim obrazkom.
6. Zabawa dydaktyczna „Co robimy w dzień i w
nocy?”. Każde dziecko wybiera spośród obrazków przedstawiających codzienne czynności
jeden. Zadaniem dziecka jest wyjaśnienie, o jakiej porze dnia wykonujemy
zazwyczaj przedstawione na nim czynności. Po przyporządkowaniu danej czynności
do odpowiedniej pory dziecko układa w jednej linii sekwencję obrazków zgodnie z
cyklem dobowym: rano, południe, wieczór, noc, rano itd.
Rodzic wskazuje kolejne obrazki, a dziecko głośno wypowiada
nazwę czynności i pory dnia.












Komentarze
Prześlij komentarz