Temat: Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci! 14.04.2021r.
Temat: Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci!
Obszary z podstawy
programowej: I 5; III 1, 5; IV 1, 2, 3, 5, 7, 18
Cele:
-kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego
środowiska;
-doskonalenie umiejętności odgrywania ról w zabawach
inscenizacyjnych;
- doskonalenie
umiejętności posługiwania się mową, mimiką, gestem i ruchem;
- nauka posługiwania
się rekwizytami ;
- ćwiczenie pamięci;
- wydobywanie dźwięków z butelek ;
- improwizacje dźwiękowe ;
- określanie natężenia dźwięku: cicho – głośno;
-wykorzystanie
przedmiotów niemelodycznych jako instrumentów.
Pomoce: tekst
utworu Doroty Gellner Krasnal, rekwizyty (np.: czapka dla krasnala, walizka,
czapki dla dzieci, plecaczki, miotła) ;plastikowe i szklane butelki (po jednej
z każdego rodzaju dla dziecka), osiem szklanych butelek o pojemności 0,33 l
(np. po soku), lejek, woda (najlepiej zabarwiona), drewniana pałeczka,
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie czytanej
przez rodzica inscenizacji:
Krasnal:
(pochylony nad otwartą walizką mówi): Zapakuję powolutku… Zapakuję powolutku…
Dziecko: Co
takiego, krasnoludku?
Krasnal: Zapakuję
do walizki wszystkie czapki, buty wszystkie, zapasową siwą brodę i wyruszam
zaraz w drogę. (Podnosi walizkę i chce odejść, ale Dziecko zatrzymuje go).
Dziecko : Ale
dokąd? I dlaczego? Czyżby stało się coś złego?
Krasnal: A dlatego,
drogie dziecko, że za dużo w lesie śmieci! (Pokazuje). Tu papierki, tam
obierki, tu rozbite szkła… Aż się sarna skaleczyła, kiedy dróżką szła!
Dziecko (rozglądają się): Tu papierki, tam
obierki, w trawie puszek stos…
Krasnal: Jak się
kiedyś przewróciłem, to rozbiłem nos! (Przewraca się na podłogę).
Dziecko : Oj,
krasnalu! Nie narzekaj!
Dziecko : Siądź
pod grzybem i poczekaj!
Dziecko : Tu maliny, tam jeżyny, coś na
pewno wymyślimy!
Dziecko : Bo co
będzie, gdy znikną krasnale? Zamieszkają tam, gdzie nas nie ma?
Dziecko : Gdy
zabiorą spod muchomorów swoje małe sny i marzenia?
Dziecko : Bo co będzie, gdy zgasną po
kątach – jak płomyki – czapeczki czerwone?
Dziecko:I gdy w książce zamiast krasnala zobaczymy pustą,
białą stronę?
Dorota Geller
2. Inscenizacja
utworu –przygotowanie rekwizytów, powtarzanie dialogów, opracowanie
swobodnego ruchu scenicznego powiązanego z treścią. (próby inscenizowania przez
dziecko i rodzica wysłuchanego utworu- można nauczyć się roli)
3.Wysłuchanie
piosenki ,,Duszki leśne”
https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII
LEŚNE DUSZKI
4. Gra na butelkach z
wodą do piosenki.
Rodzic zaprasza do zabawy z butelkami. Pokazuje dziecku najpierw
plastikowe, a potem szklane butelki i mówi: Dziś wykorzystamy butelki do
zrobienia instrumentów.
5. Zabawa „Gramy na
plastikowej butelce”. Rodzic daje dziecku plastikową butelkę i pyta: Czy
butelka może grać?. Dziecko próbuje grać na butelce – uderza w nią paluszkami,
całą dłonią, turla ją po podłodze itp.
6. Zabawa „Gramy na
szklanej butelce”. Dziecko otrzymuje szklaną butelkę (Rodzic zwraca uwagę
na bezpieczeństwo) i próbuje wydobywać z niej dźwięki – dmucha w nią, stuka
paluszkami itp.
7. Zabawa „Butelkowa orkiestra”. Rodzic
podobnie jak dyrygent pokazuje dziecku, na których butelkach ma w danym
momencie grać. Gdy trzyma szklaną butelkę, dziecko gra na szklanej butelce, a
gdy trzyma plastikową – na plastikowej. Rodzic pokazuje też dziecku, z jakim natężeniem ma
grać. Trzymanie butelki nisko oznacza cichą grę, a wysoko – głośną.
8. Koncert na butelki
i pałeczkę. Rodzic ustawia w rzędzie na stole osiem szklanych butelek o
pojemności 0,33 l. Nalewa do nich wodę w taki sposób, aby w każdej była inna
ilość płynu (Rodzic może poprosić dziecko, żeby mu w tym pomogło). Następnie
pokazuje, jak grać na butelkach, wystukując pałeczką różne tony, po czym
zaprasza dziecko do gry na butelkowym instrumencie.
PODAJE PRZYKŁAD W SZKLANKACH, ALE DLA DZIECI BEZPIECZNIEJ BĘDZIE W BUTELKACH TAK JAK OPISAŁAM;
https://www.youtube.com/watch?v=w65gX0tx9fs -melodia piosenki ,,Duszki leśne"
Dziecko gra do piosenki ,,Duszki leśne” ; może samo wygrywać
melodię.







Komentarze
Prześlij komentarz