Temat: Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci! 14.04.2021r.

 

 Temat: Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci! 

Obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 1, 2, 3, 5, 7, 18

Cele:

-kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska;

-doskonalenie umiejętności odgrywania ról w zabawach inscenizacyjnych;

 - doskonalenie umiejętności posługiwania się mową, mimiką, gestem i ruchem;

 - nauka posługiwania się rekwizytami ;

- ćwiczenie pamięci;

- wydobywanie dźwięków z butelek ;

- improwizacje dźwiękowe ;

- określanie natężenia dźwięku: cicho – głośno;

 -wykorzystanie przedmiotów niemelodycznych jako instrumentów.

Pomoce: tekst utworu Doroty Gellner Krasnal, rekwizyty (np.: czapka dla krasnala, walizka, czapki dla dzieci, plecaczki, miotła) ;plastikowe i szklane butelki (po jednej z każdego rodzaju dla dziecka), osiem szklanych butelek o pojemności 0,33 l (np. po soku), lejek, woda (najlepiej zabarwiona), drewniana pałeczka,

Przebieg zajęć:

1. Słuchanie czytanej przez rodzica inscenizacji:

Krasnal: (pochylony nad otwartą walizką mówi): Zapakuję powolutku… Zapakuję powolutku…

Dziecko: Co takiego, krasnoludku?

Krasnal: Zapakuję do walizki wszystkie czapki, buty wszystkie, zapasową siwą brodę i wyruszam zaraz w drogę. (Podnosi walizkę i chce odejść, ale Dziecko zatrzymuje go).

Dziecko : Ale dokąd? I dlaczego? Czyżby stało się coś złego?

Krasnal: A dlatego, drogie dziecko, że za dużo w lesie śmieci! (Pokazuje). Tu papierki, tam obierki, tu rozbite szkła… Aż się sarna skaleczyła, kiedy dróżką szła!

 Dziecko (rozglądają się): Tu papierki, tam obierki, w trawie puszek stos…

Krasnal: Jak się kiedyś przewróciłem, to rozbiłem nos! (Przewraca się na podłogę).

Dziecko : Oj, krasnalu! Nie narzekaj!

Dziecko : Siądź pod grzybem i poczekaj!

 Dziecko : Tu maliny, tam jeżyny, coś na pewno wymyślimy!

Dziecko : Bo co będzie, gdy znikną krasnale? Zamieszkają tam, gdzie nas nie ma?

Dziecko : Gdy zabiorą spod muchomorów swoje małe sny i marzenia?

 Dziecko : Bo co będzie, gdy zgasną po kątach – jak płomyki – czapeczki czerwone?

Dziecko:I gdy w książce zamiast krasnala zobaczymy pustą, białą stronę?

                                                                                                              Dorota Geller

 

2. Inscenizacja utworu –przygotowanie rekwizytów, powtarzanie dialogów, opracowanie swobodnego ruchu scenicznego powiązanego z treścią. (próby inscenizowania przez dziecko i rodzica wysłuchanego utworu- można nauczyć się roli)

3.Wysłuchanie piosenki ,,Duszki leśne”

https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII


LEŚNE DUSZKI






4. Gra na butelkach z wodą do piosenki.

Rodzic zaprasza do zabawy z butelkami. Pokazuje dziecku najpierw plastikowe, a potem szklane butelki i mówi: Dziś wykorzystamy butelki do zrobienia instrumentów.

5. Zabawa „Gramy na plastikowej butelce”. Rodzic daje dziecku plastikową butelkę i pyta: Czy butelka może grać?. Dziecko próbuje grać na butelce – uderza w nią paluszkami, całą dłonią, turla ją po podłodze itp.

6. Zabawa „Gramy na szklanej butelce”. Dziecko otrzymuje szklaną butelkę (Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo) i próbuje wydobywać z niej dźwięki – dmucha w nią, stuka paluszkami itp.

 7. Zabawa „Butelkowa orkiestra”. Rodzic podobnie jak dyrygent pokazuje dziecku, na których butelkach ma w danym momencie grać. Gdy trzyma szklaną butelkę, dziecko gra na szklanej butelce, a gdy trzyma plastikową – na plastikowej. Rodzic  pokazuje też dziecku, z jakim natężeniem ma grać. Trzymanie butelki nisko oznacza cichą grę, a wysoko – głośną.

8. Koncert na butelki i pałeczkę. Rodzic ustawia w rzędzie na stole osiem szklanych butelek o pojemności 0,33 l. Nalewa do nich wodę w taki sposób, aby w każdej była inna ilość płynu (Rodzic może poprosić dziecko, żeby mu w tym pomogło). Następnie pokazuje, jak grać na butelkach, wystukując pałeczką różne tony, po czym zaprasza dziecko do gry na butelkowym instrumencie.


PODAJE PRZYKŁAD W SZKLANKACH, ALE DLA DZIECI BEZPIECZNIEJ BĘDZIE W BUTELKACH TAK JAK OPISAŁAM;





https://www.youtube.com/watch?v=w65gX0tx9fs -melodia piosenki ,,Duszki leśne"

Dziecko gra do piosenki ,,Duszki leśne” ; może samo wygrywać melodię.

 

 

                                                                                               Życzę miłej zabawy : Urszula Kozak

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.