Temat: Gałgankowe Królestwo.16.04.2021r.

 

Temat: Gałgankowe Królestwo.

Obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5; IV 1, 8


Cele:

- doskonalenie umiejętności modelowania kompozycji z kolorowych tkanin;

- doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami;

 - uświadomienie dzieciom, że niepotrzebne przedmioty mogą być wykorzystane powtórnie do wykonania nowych rzeczy;

 -rozwijanie wrażliwości czuciowej ;

- rozwijanie wyobraźni;

Pomoce: tekst wiersza Barbary Rokickiej ..Gałgankowe Królestwo”, tkaniny o zróżnicowanej fakturze i barwie, włóczki, guziki, koraliki, tasiemki, klej, nożyczki, rurki po papierowych ręcznikach lub drewniane łyżki.

 

Przebieg zajęć:

1. Zabawa badawcza „Miękkie – szorstkie”. Dziecko ogląda różne kawałki tkanin. Określa cechy materiałów na podstawie wrażeń dotykowych. Stosując przy tym odpowiednie określenia, np.: miękki, twardy, gruby, cienki, szorstki, połyskliwy, puszysty, śliski.

 2. Rodzic czyta wiersz.

,,Gałgankowe Królestwo „

1 ] W pewnym państwie,

gdzieś za wzgórzem,

zamek stoi z wieżą w chmurze.

[ 2 ] Król tam rządzi gałgankowy,

 co swój kodeks ma surowy!

 Kocha ptaki, kwiaty,

 dzieci, lecz nie lubi, gdy ktoś śmieci!

[ 3 ] Gdy się woda zbytnio leje,

król ze złości zielenieje!

Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty,

rwie na sobie wszystkie szaty!

[ 4 ] Każdy króla tutaj słucha

i nastawia pilnie ucha.

 Już nie słychać krzyków,

złości, bo królestwo lśni w czystości.

 [ 5 ] Gałgankowy lud świętuje,

ze swym królem wiwatuje!

Bo Królestwo Gałgankowe

obyczaje ma wzorowe!

                                                                             Barbara Rokicka

3.Rozmowa na temat wiersza. Wyjaśnienie znaczenia słów występujących w wierszu, m.in.: gałganek, szaty, wiwatować.

 GAŁGANEK -Kawałek tkaniny, mała szmatka ;

SZATY -  oznaczało ogólnie 'odzienie, ubranie';

WIWATOWAĆ- jako potoczne określenie wykrzykiwania komuś czegoś , wznosić okrzyki na czyjąś cześć lub na cześć czegoś;

Przykładowe pytania:

 − Jaki był król, który rządził królestwem?

 − Czego król nie lubił? Kiedy się złościł?

− Czy mieszkańcy królestwa słuchali swojego króla?

− Dlaczego mieszkańcy królestwa świętowali?

4. Wykonanie pracy plastyczno-technicznej inspirowanej treścią wiersza. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:

 x modelowanie z tkanin mocowanych na rurkach po papierowych ręcznikach lub na drewnianych łyżkach postaci z Gałgankowego Królestwa.

x nadanie indywidualnego charakteru postaciom poprzez uzupełnienie elementów twarzy, np. dodanie włosów z włóczki, nosa i oczu z koralików.

5. Swobodne zabawy inscenizacyjne z kukiełkami – prowadzenie dialogów między postaciami, odgrywanie scenek sytuacyjnych z wykorzystaniem pudełkowego teatrzyku .














                                                                          Życzę miłej pracy i zabawy w teatr: Urszula Kozak 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.