Temat: Gałgankowe Królestwo.16.04.2021r.
Temat: Gałgankowe
Królestwo.
Obszary z podstawy
programowej: I 7; III 1, 5; IV 1, 8
Cele:
- doskonalenie umiejętności modelowania kompozycji z
kolorowych tkanin;
- doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami;
- uświadomienie
dzieciom, że niepotrzebne przedmioty mogą być wykorzystane powtórnie do
wykonania nowych rzeczy;
-rozwijanie wrażliwości czuciowej ;
- rozwijanie wyobraźni;
Pomoce: tekst
wiersza Barbary Rokickiej ..Gałgankowe Królestwo”, tkaniny o zróżnicowanej
fakturze i barwie, włóczki, guziki, koraliki, tasiemki, klej, nożyczki, rurki
po papierowych ręcznikach lub drewniane łyżki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa badawcza
„Miękkie – szorstkie”. Dziecko ogląda różne kawałki tkanin. Określa cechy
materiałów na podstawie wrażeń dotykowych. Stosując przy tym odpowiednie
określenia, np.: miękki, twardy, gruby, cienki, szorstki, połyskliwy, puszysty,
śliski.
2. Rodzic czyta wiersz.
,,Gałgankowe
Królestwo „
1 ] W pewnym państwie,
gdzieś za wzgórzem,
zamek stoi z wieżą w chmurze.
[ 2 ] Król tam rządzi gałgankowy,
co swój kodeks ma
surowy!
Kocha ptaki, kwiaty,
dzieci, lecz nie
lubi, gdy ktoś śmieci!
[ 3 ] Gdy się woda zbytnio leje,
król ze złości zielenieje!
Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty,
rwie na sobie wszystkie szaty!
[ 4 ] Każdy króla tutaj słucha
i nastawia pilnie ucha.
Już nie słychać
krzyków,
złości, bo królestwo lśni w czystości.
[ 5 ] Gałgankowy lud
świętuje,
ze swym królem wiwatuje!
Bo Królestwo Gałgankowe
obyczaje ma wzorowe!
Barbara Rokicka
3.Rozmowa na temat wiersza. Wyjaśnienie znaczenia słów występujących w wierszu, m.in.: gałganek, szaty, wiwatować.
GAŁGANEK -Kawałek tkaniny, mała szmatka ;
SZATY - oznaczało ogólnie 'odzienie, ubranie';
WIWATOWAĆ- jako potoczne określenie wykrzykiwania komuś czegoś , wznosić okrzyki na czyjąś cześć lub na cześć czegoś;
Przykładowe pytania:
− Jaki był król,
który rządził królestwem?
− Czego król nie
lubił? Kiedy się złościł?
− Czy mieszkańcy królestwa słuchali swojego króla?
− Dlaczego mieszkańcy królestwa świętowali?
4. Wykonanie pracy
plastyczno-technicznej inspirowanej treścią wiersza. Omówienie i
przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x modelowanie z
tkanin mocowanych na rurkach po papierowych ręcznikach lub na drewnianych
łyżkach postaci z Gałgankowego Królestwa.
x nadanie indywidualnego charakteru postaciom poprzez
uzupełnienie elementów twarzy, np. dodanie włosów z włóczki, nosa i oczu z
koralików.
5. Swobodne zabawy
inscenizacyjne z kukiełkami – prowadzenie dialogów między postaciami,
odgrywanie scenek sytuacyjnych z wykorzystaniem pudełkowego teatrzyku .
Życzę miłej pracy i zabawy w teatr: Urszula Kozak






Komentarze
Prześlij komentarz