Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.
Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.
Obszary
z podstawy programowej : IV 6, 1, 16;
Cele:
-Uświadomienie następstwa dnia i nocy;
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i układania
rytmów;
Pomoce:
kolorowe nakrętki( żółte i niebieskie);klocki; wycięte duże koło( na którym dziecko będzie układało
rytmy); wycięte słoneczka i księżyce; kółeczka żółte i niebieskie; wstążki w kolorach żółte i niebieskie;
1.Wprowadzenie
do tematu zajęć –rozwiązanie zagadek słownych.
• Żółte i
gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)
• Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. (księżyc)
2. Pokazanie dzieciom symboli
dnia –słońce i nocy- księżyc.
3. Pogadanka z dziećmi na
temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy
śniadanie, jesteśmy w przedszkolu, bawimy się, gramy… ) i w ciągu nocy (śpimy,
odpoczywamy).
Dziecko siedzi w kole z
domownikami – rozdajemy wstążki (mogą być wstążki, tasiemki lub grubsze
nitki) w dwóch kolorach- żółte i niebieskie, na przemian.
Gdy dorosły mówi JEST
DZIEŃ osoby
z żółtymi szarfami wstają, a z niebieskimi siedzą. Dorosły opowiada
wraz interpretacją ruchową: jest dzień, świeci słońce, płyną chmurki, śpiewają
ptaszki, kończy się dzień (osoby z żółtymi szarfami siadają).
A gdy
dorosły powie: JEST NOC– wstają osoby z niebieskimi szarfami,
prowadzący kontynuuje opowiadanie: jest noc, mrugają gwiazdki, płyną
chmurki, huczy sowa, kończy się noc, wstaje dzień.
I tak powtarzamy zabawę minimum 3 razy.
6. Przemijanie dnia i nocy
Dziecko siedzi na dywanie, przed dzieckiem leży obręcz ( koło
wycięte z papieru)i paski żółtego i niebieskiego papieru. Prowadzący tłumaczy
znaczenie kolorów pasków i prosi, aby na obręczy ułożyć za ich pomocą
przemijanie dnia i nocy, tzn. na przemian – pasek żółty, niebieski, żółty,
niebieski itd. Po wykonaniu zadania wraz z rodzicem dziecko
odczytuje to, co ułożyło tzn. dzień, noc, dzień, noc itd.
Rodzic
układa na okręgu (narysowanym na kartce) kartoniki na przemian: żółty (dzień),
niebieski (noc), żółty, niebieski i pyta co będzie dalej. Dziecko kontynuuje
rytm aż do zamknięcia całego okręgu. Następnie odczytuje: dzień, noc, dzień,
noc… Zamiast kartoników mogą być klocki czy nakrętki. Na koniec dziecko może
ułożyć swoje propozycje rytmów 2, 3-sekwencyjnych z dostępnych materiałów.
7. Utrwalenie rytmu przemijania dnia i nocy
-rysowanie
lub naklejanie gotowych symboli dnia i nocy (słońce, księżyc) wg stałego
następstwa.
Komentarze
Prześlij komentarz