Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.

 

Temat : „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne.

Obszary z podstawy programowej : IV 6, 1, 16;


Cele:

-Uświadomienie następstwa dnia i nocy;

- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i układania rytmów;

Pomoce: kolorowe nakrętki( żółte i niebieskie);klocki; wycięte  duże koło( na którym dziecko będzie układało rytmy); wycięte słoneczka i księżyce; kółeczka żółte i niebieskie; wstążki   w kolorach żółte i niebieskie;

1.Wprowadzenie do tematu zajęć –rozwiązanie zagadek słownych.
• Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)


• Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. (księżyc)

 

2. Pokazanie dzieciom symboli dnia –słońce i nocy- księżyc.



3Pogadanka z dziećmi na temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy śniadanie, jesteśmy w przedszkolu, bawimy się, gramy… ) i w ciągu nocy (śpimy, odpoczywamy).

Dziecko siedzi  w kole z domownikami – rozdajemy wstążki (mogą być wstążki, tasiemki  lub grubsze nitki) w dwóch kolorach- żółte i niebieskie, na przemian.

 Gdy dorosły  mówi JEST DZIEŃ osoby  z żółtymi szarfami wstają, a z niebieskimi siedzą. Dorosły  opowiada wraz interpretacją ruchową: jest dzień, świeci słońce, płyną chmurki, śpiewają ptaszki, kończy się dzień (osoby  z żółtymi szarfami siadają).

 A gdy dorosły  powie: JEST NOC– wstają osoby  z niebieskimi szarfami, prowadzący  kontynuuje opowiadanie: jest noc, mrugają gwiazdki, płyną chmurki, huczy sowa, kończy się noc, wstaje dzień.
I tak powtarzamy zabawę minimum 3 razy.

6Przemijanie dnia i nocy

Dziecko  siedzi na dywanie, przed  dzieckiem leży obręcz ( koło wycięte z papieru)i paski żółtego i niebieskiego papieru. Prowadzący tłumaczy znaczenie kolorów pasków i prosi, aby na obręczy ułożyć za ich pomocą przemijanie dnia i nocy, tzn. na przemian – pasek żółty, niebieski, żółty, niebieski itd.  Po wykonaniu zadania wraz z rodzicem dziecko odczytuje  to, co ułożyło tzn. dzień, noc, dzień, noc itd.
Rodzic układa na okręgu (narysowanym na kartce) kartoniki na przemian: żółty (dzień), niebieski (noc), żółty, niebieski i pyta co będzie dalej. Dziecko kontynuuje rytm aż do zamknięcia całego okręgu. Następnie odczytuje: dzień, noc, dzień, noc… Zamiast kartoników mogą być klocki czy nakrętki. Na koniec dziecko może ułożyć swoje propozycje rytmów 2, 3-sekwencyjnych z dostępnych materiałów.




7. Utrwalenie rytmu przemijania dnia i nocy

-rysowanie lub naklejanie gotowych symboli dnia i nocy (słońce, księżyc) wg stałego następstwa.



Życzę miłej pracy i zabawy : Urszula Kozak


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zajączek przynosi niespodziankę.01.04.2021r